Een artikel op deze website maakt melding van het feit dat 41 procent van de Duitse websites serieuze tekortkomingen vertonen als het gaat om de Datenschutz, De bescherming van de data, die in Nederland vaak worden voorzien van het label privacy deugt dus niet. Het artikel verwijst naar onderzoek en een bijzonder platform.
Wie beweert wat
De eerste vraag na het lezen van deze claim moet zijn wie beweert dit. De tweet waar de claim en de illustratie staan verwijzen naar de zakelijke tak van het Springerverlag. Dat heeft een paar dozijn B2B en andere vaktijdschriften. Het artikel maakt geen deel uit van een Springer titel. Het is gebruikt om reclame te maken voor publicaties die over de genoemde tekortkomingen gaan.
Spinger refereert aan een onderzoek van de FDWB. Achter die afkorting gaat een portal schuil dat stelt de belangen van website exploitanten te behartigen. Het aanbod omvat ook het controleren van websites op veel voorkomende fouten.
Dat die platform op basis van 2.500 per steekproef gecontroleerde websites vaststelt dat bij 41 procent iets niet deugt komt daarom ook al snel als een verkapte verkoopboodschap over.
Wat is er vastgesteld
Maar die commerciële sturing even terzijde wordt geschoven blijkt het onderzoek best wel informatief te zijn. De 41 procent die al eerder is genoemd heeft betrekking tot het niet voldoen aan de AVG. Hoe hoog dat percentage in Nederland is niet bekend, maar 4 op de 10 zou al genoeg reden moeten zijn de eigen websites en die van klanten beter te bekijken.
37 procent van de websites beschikt niet over een werkend of geldig SSL certificaat. In Duitsland lijkt men regelmatig te stellen dat een SSL nodig is om aan de AVG te kunnen voldoen, de scope gaat dus verder dan alleen betalingsverkeer. Daarover denkt met in Nederland anders.
ook in Nederland is bekend dat websites vaker op meerdere punten te kort schieten. 32 procent van de websites die al een fout hadden bleken geen (complete) privacy policy weer te geven. Over de hele steekproef van 2.500 websites was dat percentage nog altijd 13 procent. Dat is veel voor een tekst waarvoor talloze goede en gratis generators bestaan (ook in Nederland).
Andere fouten die ook in Nederland bekend voorkomen was het gebruik van cookies of de onmogelijkheid daar de bezoeker iets te laten kiezen.
Wat kunnen we ermee?
De vraag wat dit toch wat WC eend achtige onderzoek waard is voor een Nederlandse ondernemer met een website, of partij die dat mogelijk maakt is eenvoudig te beantwoorden. Het hele onderzoek lezen heeft weinig zin. De genoemde percentages geven aan dat er redelijk deel van de Duitse websites op meerdere voor de AVG belangrijke punten niet deugt. Gebruik ze als checklist om de eigen websites en die van klanten tegen het licht te houden.